5/7/13

ΕΥΔΑΠ


του Θ. Σταυρόπουλου
 
Μετά τον ΟΛΘ, όπου αίφνης μοιράστηκε περισσότεορ μερίσμα ακολουθεί η περίπτωση της ΕΥΔΑΠ. Η τελευταία προχωρά σε Γ.Σ. με στόχο τη διανομή κερδών προηγούμενων χρήσεων. Μόλις προ ημερών είχε μοιράσει μέρισμα.

Οι εκπλήξεις διαδέχονται η μία την άλλη, όσον αφορά τις εισηγμένες στις οποίες το Δημόσιο (μέσω του ΤΑΙΠΕΔ) κατέχει μεγάλα ποσοστά. Έτσι, μετά την "υπερμεγέθυνση" του μερίσματος στην περίπτωση του ΟΛΘ, ήρθε η σημερινή ανακοίνωση για την ΕΥΔΑΠ και σύγκλιση έκτακτης γενικής συνέλευσης προκειμένου να υπάρξει διανομή κερδών από τον λογαριασμό "Υπόλοιπο Κερδών Εις Νέον".

Έκπληξη προκαλεί το γεγονός ότι μόλις προχθές στη μετοχή της ΕΥΔΑΠ απεκόπη το μέρισμα χρήσης 2012, ενώ σύμφωνα με τις σημειώσεις στην λογιστική κατάσταση α' τριμήνου, οι απαιτήσεις του ομίλου της εισηγμένης από το Δημόσιο ανέρχονται σε πολλές δεκάδες εκατομμυρίων.

Η περίπτωση του ΟΛΘ

Πιο συγκεκριμένα, στις 28/3/2013, η επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας "Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης", μεταξύ άλλων ανέφερε: "Το προτεινόμενο από τη διοίκηση μέρισμα/μετοχή είναι 0,60€ το οποίο τελεί υπό την έγκριση της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων".

Με τεράστια έκπληξη η Αγορά πληροφορήθηκε ότι σύμφωνα με την απόφαση της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της 27ης Ιουνίου 2013, το μέρισμα για τη χρήση 2012 ανέρχεται σε 1,50 ευρώ ανά μετοχή, το οποίο βάσει του άρθρου 14 του Νόμου 3943/2011, υπόκειται σε παρακράτηση φόρου 25% και συνεπώς το καθαρό καταβαλλόμενο ποσό του μερίσματος ανά μετοχή θα ανέλθει σε €1,1250. Τι ακριβώς συνέβη και το μικτό μέρισμα ανέβηκε 2,5 φορές επάνω;

Μήπως το "παραφουσκωμένο" ταμείο (87,5 εκατ. στις 31/12/2012 και 96,85 εκατ. στις 31/3/2013) σε συνδυασμό με τον μηδενικό Τραπεζικό δανεισμό, αλλά και το γεγονός ότι το Δημόσιο, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 74,27% της εισηγμένης;

Σύμφωνα με το επίσημο μετοχολόγιο του Χ.Α. οι μέτοχοι με ποσοστό μεγαλύτερο του 5% είναι οι: ΤΑΜΕΙΟ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Α.Ε. 74,270%, LANSDOWNE PARTNERSINTERNATIONAL LIMITED (LPIL) 5,030%. Επόμενη απορία είναι γιατί η διαφορά των 0,90 ευρώ δεν δόθηκε ως επιστροφή κεφαλαίου; Μήπως γιατί έτσι το Δημόσιο δεν θα εισέπραττε τον φόρο 25%;

...και ακολουθεί η ΕΥΔΑΠ

Η επόμενη μεγάλη έκπληξη για την Αγορά ήλθε από την ΕΥΔΑΠ, που μόλις προχθές και συγκεκριμένα στις 03/07/2013, απέκοψε μικτό μέρισμα ποσού Ευρώ 0,15 ανά μετοχή (καθαρό ποσό 0,1125 ευρώ ανά μετοχή, λόγω παρακράτησης φόρου 25% σύμφωνα με το ν. 3943/2011). Έτσι, σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση "Τη διανομή κερδών παρελθουσών χρήσεων προερχόμενα από το λογαριασμό «υπόλοιπο κερδών εις νέον», και την εκλογής ενός ανεξάρτητου μέλους του Δ.Σ. και της Επιτροπής Ελέγχου καλείται να εγκρίνει η έκτακτη Γ.Σ. της ΕΥΔΑΠ στις 26/7".


Οπως προκύπτει από τη λογιστική κατάσταση α΄ τριμήνου, το ταμείο της εισηγμένης ήταν 31 εκατ. και το «υπόλοιπο κερδών εις νέον» 383,9 εκατ. (!!!) 


Οι βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις, στις 31/3 στα 160,481 εκατ. Η εταιρεία εμφανίζεται να έχει τεράστιες απαιτήσεις από το Δημόσιο. Στην λογιστική κατάσταση α΄ τριμήνου καταγράφεται ότι οι προβλέψεις που έχει σχηματίσει η Εταιρεία μέχρι την 31 Μαρτίου 2013 αφορούν:

α) Αγωγές για αστικές υποθέσεις που έχουν ασκηθεί κατά της Εταιρείας συνολικού ύψους περίπου 80,9 εκατ. ευρώ οι οποίες αφορούν κυρίως αποζημιώσεις λόγω καταστροφών από πλημμύρες (λόγω θραύσης αγωγών ή βροχοπτώσεων), καθώς και αγωγές διάφορων αντισυμβαλλόμενων προμηθευτών και εργολάβων για παραβάσεις συμβατικών όρων

β) Επίσης υπάρχουν σε εκκρεμότητα δικαστικές υποθέσεις για εργατικές διαφορές ύψους 70,5 εκατ. ευρώ περίπου. Έναντι των ζημιών που πιθανόν να προκύψουν αφού καταστούν αμετάκλητες οι προαναφερόμενες (α και β) εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις η Ε.ΥΔ.ΑΠ. έχει σχηματίσει προβλέψεις συνολικού ύψους 68,6 εκατ. ευρώ στις 31 Μαρτίου 2013 έναντι 68 εκατ. ευρώ κατά την 31 Δεκεμβρίου 2012, οι οποίες και εκτιμώνται ως επαρκείς.

γ) Ανέλεγκτες φορολογικά χρήσεις 5,2 εκατ. ευρώ στις 31 Μαρτίου 2013 έναντι 4,9 εκατ. ευρώ στις 31 Δεκεμβρίου 2012 και
δ) Λοιπές προβλέψεις για επισφαλείς απαιτήσεις και απαξιωμένα αποθέματα 89,6 εκατ. ευρώ στις 31 Μαρτίου 2013 έναντι 87,9 εκατ. ευρώ στις 31 Δεκεμβρίου 2012.


4.α) Η Εταιρεία σύμφωνα με τον ιδρυτικό της Νόμο 2744/99, υπέγραψε Σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο σύμφωνα με την οποία το Δημόσιο ανέλαβε δέσμευση για την επιχορήγηση της Ε.ΥΔ.Α.Π. είτε από Κοινοτικούς Πόρους, είτε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την κάλυψη του 60% της κεφαλαιακής δαπάνης που θα καταβάλει η Ε.ΥΔ.Α.Π. για τη συντήρηση, ανακαίνιση, βελτίωση ή και την επέκταση του συστήματος ύδρευσης και αποχέτευσης για την οκταετία από το 2000 έως το 2008.

Έναντι του παραπάνω Επενδυτικού Προγράμματος ύψους 1,22 δισ ευρώ περίπου, στο οποίο περιλαμβάνονται όπως προαναφέραμε και οι συντηρήσεις, η Εταιρεία έχει δαπανήσει για κεφαλαιουχικές δαπάνες μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2008 ποσό Eυρώ 432,49 εκατ. περίπου για τις οποίες δικαιούται επιχορήγηση ύψους 259,49 εκατ. ευρώ περίπου (432,49Χ60%) ενώ για τις δαπάνες συντήρησης διεκδικεί την αντίστοιχη επιχορήγηση. Η Εταιρεία έναντι της επιχορήγησης που δικαιούται, έχει λάβει μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2010 ποσό 9,08 εκατ. ευρώ περίπου.

Με βάση τα ανωτέρω η απαίτηση της Εταιρείας από το Ελληνικό Δημόσιο ανέρχεται τουλάχιστον σε  250,41 εκατ. ευρώ περίπου (259,49 και 9,08) και σύμφωνα με την αρχή της συντηρητικότητας, δεν έχει καταχωρηθεί στους λογαριασμούς των απαιτήσεων με ισόποση πίστωση των λογαριασμών των μακροπρόθεσμων υποχρεώσεων το υπόλοιπο των οποίων θα μεταφερόταν σταδιακά στα αποτελέσματα ανάλογα με το βαθμό απόσβεσης του επιχορηγημένου συστήματος ύδρευσης και αποχέτευσης. Αν διενεργούνταν οι προαναφερόμενες εγγραφές θα εμφανίζονταν βελτιωμένα τα συνολικά έσοδα της τρέχουσας και της προηγούμενης περιόδου κατά 1,3 εκατ. ευρώ περίπου και βελτιωμένα τα ίδια κεφάλαια την 31/03/2013 κατά 56,7 εκατ. ευρώ περίπου.

β) Η Εταιρεία διεκδικεί και επιχορήγηση για τις δαπάνες συντήρησης σύμφωνα με την σύμβαση με το Ελληνικό Δημόσιο. Δεδομένου όμως ότι από το σύνολο των δαπανών που αφορούν λειτουργία και συντήρηση εγκαταστάσεων ύψους 704,43 εκατ. ευρώ που πραγματοποιήθηκαν μέχρι την 31/12/2008 δεν είναι εφικτό να απομονωθεί το ποσό που αντιστοιχεί μόνο στη συντήρηση, μέχρι την ημερομηνία σύνταξης των οικονομικών καταστάσεων, δεν είχε οριστικοποιηθεί μεταξύ της Εταιρείας και του Ελληνικού Δημοσίου η δυνατότητα είσπραξης της επιχορήγησης που αντιστοιχεί στις δαπάνες συντήρησης.

γ) Παράλληλα με τα ανωτέρω από τη χρήση 2004 εκκρεμεί η σύναψη σύμβασης μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Εταιρείας, σχετικά με την παροχή από το Ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία ακατέργαστου ύδατος η οποία με βάση την ισχύουσα μέχρι 31/12/2004 σύμβαση συμψηφίζεται με το παρεχόμενο από την εταιρεία κόστος συντήρησης και λειτουργίας των παγίων περιουσιακών στοιχείων αποταμίευσης και μεταφοράς ύδατος που ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο (Ν.Π.Δ.Δ. "Εταιρεία Παγίων ΕΥΔΑΠ").

δ) Μέχρι την ημερομηνία έγκρισης από το Διοικητικό Συμβούλιο των οικονομικών καταστάσεων δεν είχε μεταγραφεί το σύνολο των εκχωρηθέντων ακινήτων στο Ν.Π.Δ.Δ "Εταιρεία Παγίων Ε.ΥΔ.Α.Π." συνολικής αναπόσβεστης αξίας Ευρώ 657 εκατ. περίπου. Να σημειωθεί ότι σε περίπτωση επιστροφής στους μετόχους σημαντικού ποσού και επειδή το ταμείο είναι σχετικά μικρό, δεν αποκλείεται η εταιρεία να προχωρήσει σε δανεισμό.  Σύμφωνα με το επίσημο μετοχολόγιο του Χ.Α. οι μέτοχοι που κατέχουν περισσότερο του 5% είναι οι: ΤΑΙΠΕΔ - Δημόσιο (61,333%) και Τρ. Πειραιώς (10,0165%).

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ο σχολιασμός επιτρέπεται μόνο σε εγγεγραμμένους χρήστες

About Me